woensdag 7 augustus 2013

Zeven augustus 1918


Zeven augustus 1918 - de geboortedag van Cees Buddingh.

Een dichter die ik tot op de dag van vandaag bewonder. Om zijn haast alledaagse (of moet ik zeggen: op het eerste oog alledaagse) poëzie-opvatting, om zijn stem, toon & intonatie (waar de mijne overigens geregeld mee vergeleken wordt  - wat toch een band schept), maar bovenal, om zijn humor.

Zo schreef hij in wat je zegt ben je zelf bijvoorbeeld het volgende:

"Ach ja, die tb. Ik herinner me nog het feestje destijds in de stadsschouwburg na de première van Richard de Tweede, waar niet alleen ik te veel whisky had gedronken en ik op de een of andere manier in een woordenwisseling scheen te zijn geraakt met een of andere genodigde, die mij tot op het toilet achtervolgde en telkens op zijn borst sloeg en trotsbezwerend uitriep : 'Vijf jaar R.A.F.' Ik sloeg toen ook maar op mijn borst en zei: 'Zes jaar tbc.' Daarna heb ik hem niet meer gehoord."

Geen opmerkingen: