zaterdag 29 november 2014

d(b)n 29 XI 2014

 
© Miroslav Koudelka



***

met dank aan de kringloop (een update)


Waarvan elke mooi uitgevoerde editie welkom is.

 
Een verhaal dat bijna een halve eeuw na de holocaust verteld wordt door de geestelijk gestoorde Leo Leder. Hij meent niet alleen dat zijn in Sobibor overleden vader in hem is gereïncarneerd, maar is er ook  van overtuigd dat de tweede holocaust reeds begonnen is. Angstig en woedend maar vastberaden  neemt hij zijn maatregelen. (bron achterflap)


& nog één voor in mijn judaïca-verzameling // afd. literatuur


Afkomstig uit een rood nest zijn dit natuurlijk must haves - eigenlijk hoeft er maar één onbekende afbeelding in te staan - om meteen tot aanschaf over te gaan.
 

Met een voorvader die veertig jaar bij het spoor zat, waaronder Twintig jaar als stationschef kun je dit soort titels natuurlijk niet laten liggen.


Altijd al een zwak voor citatenboeken gehad.


Één van de rijmende dichters die ik trek - dat dit nou per ongeluk een proza-werkje betreft, mag de pret niet drukken.


Weten we dat ook weer.


Sinds de Barrytown-trilogie.


"zo'n lelijke man als Sartre had zelfmoord moeten plegen" - Barnes


Ben nooit zo'n groot Potok-fan geweest, maar misschien dat zijn korte verhalen me op andere gedachten kunnen brengen.


Weer een titel die van het verlanglijstje geschrapt kan worden.


Al had ik hem al drie keer.



Een gesigneerd boekje is nooit weg.


Mooi overzicht van de kinderliteratuur door de jaren heen.


"tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren" - Elsschot


***

maar ooit zal ik je de waarheid vertellen
ooit schrijf ik een fictief gedicht

***

Geen opmerkingen: