dinsdag 8 april 2014

uit het familiearchief - het droevige lot van Paul Jacques Ricardo (1918-1945) een joodse bloedverwant

Op mijn computer bevind zich een zeer uitgebreide kwartierstaat waarin ik in de afgelopen jaren duizenden personen heb verzameld waarmee ik één of meerdere voorouders deel. Een document dat nooit ten einde komt & ergens werkt dat uitermate geruststellend.

Vandaag verdiep ik me bijvoorbeeld in het korte leven van Paul Jacques Ricardo. Paul was de kleinzoon van Johanna Margaritha Teijken, een oudere zuster van mijn betovergrootvader Nicolaas Jacobus Cornelis Teijken (de grootvader van mijn grootmoeder aan vaderszijde).

Paul Jacques Ricardo (28.11.1918 te Amsterdam – 28.01.1945 te Buchenwald) huwt 1941 te Amsterdam Mary Penning (06.10.1918 te Heemstede – 1994 te Hoorn) dochter van Robert Penning (25.12.1878 te Amsterdam) & Anna Margaretha Hennie Penning (13.04.1889 te Arnhem) Paul Jacques was financieel redacteur bij het Algemeen Handelsblad (maar werd in november 1942 ontslagen in verband met zijn joodse afkomst), gaf hulp aan onderduikers en zorgde onder andere voor de aanlevering van valse persoonsbewijzen – hij werd op 13.05.1944 te Amsterdam opgepakt en via Westerbork & Bergen-Belsen naar Buchenwald gebracht alwaar hij uiteindelijk werd vermoord. Zowel zijn vrouw als zijn dochter (1942) overleefde de oorlog.

Als verzamelaar op het gebied van de poëziegeschiedenis & Judaica kan ik niet achterwege laten te vermelden dat Paul opgroeide in de Palestrinastraat te Amsterdam - op hetzelfde adres waar jaren eerder ene Jacob Israël de Haan zijn domicilie had. (familie & geen einde)

Gedurende mijn speurtocht kwam ik ook allerlei documenten tegen met betrekking tot deze Paul Jacques Ricardo waarvan hieronder een kleine weergave, die overigens een goed doch hardvochtig beeld geven van hoe er indertijd met onze Joodse medemens werd omgesprongen.

 






bron beeldmateriaal: Joods Monument

Geen opmerkingen: