vrijdag 19 september 2008

Saul van Mesel - Syndroom

Enkele dagen geleden plaatste ik hier reeds het gedicht pipo van Saul van Messel uit de bundel Syndroom (Joodse poezie) uit 1971 - Nijgh & van Ditmar (zie hieronder)




Hierbij nog enkele gedichten uit dezelfde bundel - terwijl we wachten op zijn verzamelde werken

Veenkoloniën

mijn grootmoeder heeft
vannacht slecht geslapen

de joodse begraafplaats
te oude pekela werd geschonden

maar vreemd
ze lachte weer als vroeger

toen wij haar schedel
in de modder vonden

---

toegift

in de tulpstraat
ontmoette ik
28 april 1942
een joodse jongen
die één dag
voordat het officieel
in de dagbladen
werd verplicht gesteld
al een jodenster
droeg

hij ging er
geen uur later
de gaskamer om
in

---

festspiele Salzburg (1969)

een felle vrouw
kijkt mij aan

instinctief voel ik
of mijn jodenster
wel goed zit

---

gieten / gedenksteen

cohen / cohen / cohen
uit dit land
van groene den

nijveen / gudema en valk
schrijf ze god
maar aan de balk

jodennamen in een kei
in een land
van lila hei

golgotha met rente
gaat dit zien
in drenthe

---

© Saul van Messel / Jaap Meijer

Geen opmerkingen: