zondag 30 augustus 2009

weekendbeschouwing

Gisteren met Erik-Jan Harmens, Simon Mulder, Eric van Hoof & Jacqueline Verheijen gedichten voorgedragen in de Hortus Botanicus te Leiden tijdens het rapenburgfestival, nadat Erik het festival had mogen openen op het hoofdpodium. Mooi om hem eens te horen en zien voordragen. Bepaald geen Lowlands, maar ik kan volgens mij namens alle dichters spreken, door te zeggen dat we ons wel vermaakt hebben.



Vandaag de Uitmarkt te Amsterdam, die bij mij doorgaans uitdraait op een hernia en zware poten, zo ook vandaag. Wat mij overigens op begint te vallen is dat ik steeds meer literaire uitgeverijen begin te missen op de boekenmarkt. Mogelijk dat die hun gezicht nog laten zien op Manuscripta maar jammer genoeg kan ik niet op de publieke zondag. Had bijvoorbeeld graag even rondgekeken bij onder andere de Arbeiderspers of Nieuw Amsterdam maar in geen velden of wegen te bekennen, jammer maar daar zal ook wel een reden voor zijn. Maar aan de andere kant had ik dan nog meer mee naar huis moeten sjouwen. Oogst:

* Bob Dylan revisited (13 songteksten in beeld gebracht)
* Sieger m Geertsma - De Tonen van Replica (1999)
* Leo Herberghs - Portret van een landschap (gedichten 1953-1997)
* Seizoen '40-'45 (voetbal tijdens de tweede wereldoorlog)
* Het Verzetsmuseum Amsterdam
* Gerard Bilders - zo ben ik nooit eens gelukkig (schildersdagboek)
* Geest, koolzuur en zijk (Briefwisseling van Erich Wichmann)
* Dichters van de avant-garde - De Moderne Franse Poëzie
* A new Years greeting from Black Sparrow Press 1997 - Bukowski
* The paperback art of James Avati
+ de nodige literaire bladen en aanbiedingfolders.

Er is weer het nodige om naar uit te kijken, zoals de volledige, geïllustreerde en geannoteerde uitgave van de brieven van Vincent van Gogh, Dirk van Hulle - Darwins kladjes, een bloemlezing van avant-gardistische poëzie uit de lage landen, een geschiedenis van dada & natuurlijk de biografie van Reve. Zou ik bijna de debuutroman Levi Andreas van David Pefko vergeten, alwaar ik me eens uitgebreid over in heb laten lichten.

Verder tussen de bedrijven door nog even een voordracht van F.Starik en een voorstelling van een zingende Krijn-Peter Hesselink bijgewoond. Van de eerste binnenkort een nieuwe bundel & van de laatste zowel een nieuwe bundel als zowaar een cd. Meer dan de moeite waard.

En nu lezen.....

1 opmerking:

GobboE zei

veel plezier

& het was zeker goed