zaterdag 16 juli 2011

saint gaudens - plateau de beille



wielerwetten zijn er om gebroken te worden dus cadel zal niet winnen vandaag - morgen overigens ook niet - alles wordt bewaard voor de alp en het rondje grenoble - of toch - we hopen er in ieder geval op - een coupe van de schlecks / de herrijzenis van contador / basso - evans. Persoonlijk hoop ik op een exploit van de laatste - maar goed - hopen zijn nog geen bergen zei opa altijd - vlak nadat ik tot twintig keer het kopje van bloemendaal bedwongen had en me voor even de gaul voelde - want met virenque - tja - met virenque had ik niets - zo goed als kleurenblind wat de geschiedenis aangaat en geblondeerde mannen - ik vertrouw ze niet - sorry gilbert.

de dag heeft weer - zoals gebruikelijk - veel aanvallers gekend - in de hoop de grote favorieten op de laatste klim voor te kunnen blijven - waaronder bauke mollema - maar die trok het niet en moest afhaken - en nu gaan we vanavond niet weer lopen zeiken over het niveau van de nederlanders - in jaren niet zoveel landgenoten op kop van de wedstrijd gezien - de raleigh jaren zijn nu eenmaal voorbij - accepteren en genieten.

ondertussen zitten we in de laatste afdaling (port de lers negeren we gewoon even voor het gemak) van de dag - en de grote groep houdt zich koest - geen truc special vooralsnog - alles tot in de laatste klim - meer dan benieuwd hoeveel kilometers ze daar ongebruikt onder de wielen door laten glijden

juist op het moment dat ik me druk maak over de beklimming valt ten dam hard in de afdaling & de tour wacht op niemand - maar hij klimt weer op de fiets - hoeveel martelaren voor één etappezege?

nee dijkstra lijnen vallen niet weg - ze hebben hem gewoon van de haak gehaald - & aan verklaringen doe ik niet - en toch schakel ik niet over naar de belg - het zal de sadomasochist in mij wel zijn - dezelfde die er ooit intens van genoot op de afsluitdijk met tegenwind de koppositie voor zich op te eisen

op naar de slotklim - de schlecks controleren de koers - en voigt ligt alweer voor de tweede keer op de grond - je durft bijna niet meer te kijken - inderdaad dijkstra remmen mogen niet blokkeren - maar ergens geldt dat voor meerdere dingen - en daar hoor je dan weer niemand over

izzy rijdt op kop - ik gun het die basken wel - veel te weinig gewonnen in al die jaren dat ze in de bergen in de aanval zijn geweest - maar nog twintig kilometer vlak - doet me altijd weer aan de colombianen denken die in het verleden voor het eerst naar de tour kwamen - konden geweldig bergop en naar beneden maar lagen op het vlakke continu ondersteboven - dwars over de vluchtheuvels, rotondes, bleven achter elke uitgestoken fouragezakje haken etc.

aantekening tourgedicht voor vandaag - gesmolten afalt

de nationalistische lofliederen kunnen weer van zolder - mollema in de achtervolgende groep

cancellara op kop van het peleton - tja dan vliegen de minuten eraf - terwijl de achtervolgende groep zich weer gedraagt als een stel nerveuze kleuters - laat de beklimming nu maar beginnen - izzy is immers weer ingelopen

dat is een straaljager ie daar rijdt

twee minuten zou voor mollema genoeg zijn - het wordt met de dag leuker

peleton op 2.47 en het gaat hier al een klein beetje omhoog - mollema weer tussen de auto's - een dag uit het leven van een amsterdamse fietskoerier

voor de beklimming verwijzen we u naar andere kanalen - te hier gaan we er even lekker voor zitten

----

zoals een beklimming behoort te gaan - groep der favorieten dunde lekker snel uit - maar op de echte aanvallen langer wachten dan verwacht - of moet ik zeggen gehoopt

mollema mollema nee het is barredo - ook leuk & ruigh volgt alsof ze langs het amsterdams rijnkanaal peddelde met de wind in de rug - maar tien kilometer voor de top werd de stok dan toch in het hoenderhok gemieterd

vanendert profiteert van het vreselijke schaakspel achter zich - & terecht - meer woorden zou ik er vandaag niet meer aan vuil moeten maken - maar toen het afvlakte - sanchez? - nee jelle goes polka dot en krijgt de bloemen die nimmer zullen verdorren

voeckler verbaast wederom - doping roept oma

morgen lekker sprinten

lang leve het secondenspel

Geen opmerkingen: