vrijdag 13 januari 2012

13 januari 1921



Sinds kort ligt er weer een behoorlijke stapel met dagboeken in de woonkamer.

Ik heb een zwak voor dagboekschrijvers. Al was het enkel om het feit dat ik er zelf maar niet in blijk te slagen langere tijd achtereen mijn gedachten aan het papier toe te vertrouwen, op een zodanige wijze dat ik er achteraf ook nog eens met een tevreden gevoel in rond kan bladeren. Natuurlijk, ik kan aanheffen met het weer van die dag, zoals Frederik van Eeden gewoon was te doen, of minitieus mijn maaltijden beschrijven, om nog maar te zwijgen over de dagelijkse gemoedstoestanden. Maar je vraagt je af wie daar later op zit te wachten. En daar blijk ik niet alleen in te staan.

Zo noteerde Siegfried Sassoon op 13 januari 1921 in zijn dagboek:

"Rainy weather. Does the weather matter in a journal? Lunched alone; does that matter? (Grilled turbot and applepudding if you want full details.)"

Geen opmerkingen: