zondag 11 mei 2014

met dank aan de kringloop


Ik heb verzamelaar altijd een groot woord gevonden.

Ik zie mezelf eerder als een hamster, die in de loop der jaren een behoorlijke hoeveelheid boeken zijn woning binnen heeft gesleept. Wel gericht op specifieke onderwerpen, maar te breed om mezelf een verzamelaar te kunnen c.q. mogen noemen.

Het feit dat ik teveel interesses heb maakt het gewoonweg ondoenlijk om over één bepaald onderwerp of schrijver ook maar in de buurt van een complete verzameling te komen, en daarnaast vallen eerste drukken en bibliofiele uitgaves doorgaans niet binnen mijn budget.

Als een Boudewijn Büch op bijstandsniveau, beperk ik me de laatste tijd steeds meer tot wat de kringloop of boekwinkeltjes.nl mij te bieden heeft. Hoogst zelden begeef ik me nog naar de boekhandel of antiquariaat aangezien mijn onverzadigbare aard mij daar enkel maar in de problemen kan brengen. Uitzonderingen worden nog wel gemaakt voor jong gestorven dichters, of schrijvers die ik in de loop der jaren persoonlijk heb leren kennen en wiens werk van een zodanig niveau is dat ik ze graag blijf volgen, maar verder ben ik geheel afhankelijk van wat mijn stadsgenoten de deur uit doen, en ik moet zeggen: dat bevalt me vooralsnog prima.

Zo vond ik enkele dagen geleden het bovenstaande boekje, dat mooi aansluit bij wat ik al van en over Boudewijn Büch in de totaal aan hem gewijde kast heb staan. Een misschien niet al te bijzonder boekje voor slechts 80 eurocent, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik er mee in mijn nopjes ben. Al was het alleen maar om het feit dat ik me niet tot deze aankoop hoefde te beperken. Zoals ik al zei: onverzadigbaar doch content.

1 opmerking:

Perkamentus antiquarius zei

Er is niks mis met Kringloopvondsten, ook niet in hogere Bibliofiele kringen waartoe men mijn persoontje meestal rekent. Ik blog er ook zonder gêne regelmatig over (tussen stukken over 17de en 18de eeuwse boeken door) en ook op Twitter deel ik graag mijn nieuwe aanwinsten. Kortom, gewoon kopen.