maandag 7 juli 2014

met dank aan de kringloop


Vond vandaag in de plaatselijke kringloop deze zwarte beertjes pocket uit 1969 & kon hem gewoon niet laten liggen. Zoals ik me in de afgelopen maanden ook al genoodzaakt voelde om fotoboeken met werk van Olie, Breitner, Zweers, Witsen, Eilers & enkele magnumfotografen mee naar huis te slepen.

Heb altijd al iets gehad met fotografie, maar aangezien ik in antiquariaten en de "gewone" boekhandel doorgaans voorrang diende te verlenen aan andere verzamelgebieden is het altijd een van de ondergeschoven kinderen gebleven in mijn boekenkamer. Nu ik me voornamelijk laat voeden door wat de kringloopwinkel mij voorschotelt, beginnen de verhoudingen langzaam maar zeker te veranderen & da's mooi.

Bij het doorbladeren van het boekje, vroeg ik me al snel af wat eigenlijk de oudste foto in mijn familiearchiefje was & kwam na enig graven tot de conclusie dat het mogelijk het portretje van mijn oudmoeder Johanna Elisabeth van Appeldoorn (1827-1867) moest zijn, naar alle waarschijnlijkheid genomen rond haar huwelijk in 1852.

Maar al zou het tien / vijftien jaar later zijn. 162 of 147 jaar oud, ik zal er geen nacht minder om slapen. Het blijft immers geweldig dat je een zo ver verleden even in de hand kan houden, dat ze ergens gewoon nog bestaat.

Geen opmerkingen: