donderdag 16 september 2010

dichters over dichters

Kwam vandaag bij het ordenen van mijn poëzie bezit een tweetal bloemlezingen tegen waarvan ik even vergeten was dat ik ze bezat, zoals me dat wel vaker overkomt de laatste tijd. Zo ben ik ook reeds aanbeland op het punt dat ik geregeld met nauwelijks in te houden trots een boekje de boekenkamer binnendraag om er spoedig achter te komen dat ik die al bezit, maar dat is weer een ander verhaal.


Beide bloemlezingen, die stammen uit 1986, bevatten gedichten over Nederlandstalige dichters. En meteen begin ik me af te vragen of er na die tijd wel eens een soortgelijke bloemlezing is uitgegeven. Ik bezit het in ieder geval niet en er gaat me ook niet meteen een belletje rinkelen. Wel herinner ik me een dikke bloemlezing (blauw) uit de jaren negentig maar volgens mij was die meer gericht op het schrijven in zijn algemeenheid. Met andere woorden ligt daar volgens mij een stukje poëtisch landschap braak, aangezien er in de afgelopen vijfentwintig jaar nog de nodige dichtbroederlijke odes geschreven zullen zijn. Maar goed, jammer genoeg ga ik daar niet over.


Maar voor de geintresseerde, de onderstaande uitgaves (de eerste verscheen overigens bij uitgeverij Sijthoff) zijn antiquarisch vast nog wel te vinden.






Geen opmerkingen: