woensdag 22 september 2010

maar jongen je hebt al zoveel boeken

vandaag stond er een boekpresentatie van bernard wesseling op het programma - dus een mooie reden voor deze vakantieganger - om de middaguren te spenderen in verscheidene hoofdstedelijke antiquariaten

zoals altijd vertrok ik met het voornemen me tot één onderwerp te beperken - vandaag zouden dat de jonggestorven dichters zijn - oké het debuut van dennis gaens diende ook nog aangeschaft te worden - maar verder zou ik me inhouden - op het moment liggen er daadwerkelijk boeken van en over jonggestorven dichters op het bureau dus aan die opdracht heb ik me in ieder geval gehouden.

er zaten mooie vondsten bij (zijn er meer mensen die bij het lezen van deze regel de stem van herman van veen horen?)

de eerste betreft overigens al meteen een twijfel geval - de volledige werken van kamiel van baelen in twee gebonden delen - een twijfel geval aangezien er in deze volledige werken slechts acht gedichten zijn opgenomen - maar aangezien deze tijdens zijn leven zijn gepubliceerd noem ik hem dichter en is om die reden dan ook in de index van mijn kort dag verzameling terechtgekomen - een mooie vondst op zich - maar bij het openslaan van deel 1 bleek ik toch iets bijzonders in mijn handen te hebben - voor in het boek zaten namelijk enkele bidprentjes van de schrijver en diens overlijdensannonce - raar ergens om daar blij van te worden - maar anders vallen mijn emoties niet te omschrijven



in dezelfde antiquariaat trof ik ook nog eens het korte leven van jacques perk door garmt stuiveling aan - om gecompleteerd te worden door de gedichten van pieter bogaers 1805 - 1833 een voor mij compleet onbekende dichter - aan wie ik morgen op mijn blog kort dag nog een artikel zal wijden

in the green tree van alun lewis is de laatste aanwinst in dit rijtje - een verzameling brieven en korte verhalen van deze jonggestorven dichter die zijn waterloo vond gedurende de tweede wereldoorlog

van athur rimbaud vond ik nog een mooi geïllustreerd exemplaar van une saison en enfer - en ben ik uiteindelijk toch overstag gegaan voor het album rimbaud uitgegeven door de biblotheque de la pleiade

het kastje met beat schrijvers werd verrijkt met antechamber & other poems van michael mc clure

verder waren daar nog ik en mijn mensen van dennis gaens - die ik zodirect met hoge verwachtingen maar met een gerust gemoed tot me zal nemen - & het tweede deel van het verzameld werk van sonja prins de gedichten 1921 - 1957



om me uiteindelijk te begeven richting het pand van uitgeverij nieuw amsterdam - voor de boekpresentatie van portret van een onaangepaste van bernard wesseling - en ik was niet de enige - drukte van belang dus & terecht - speeches, voordachten waaronder eus kuiper - altijd een feest om die man te horen - & bernard zelve - bekenden gesproken - even een opdracht in mijn exemplaar laten zetten - die me overigens deugd deed - en daarna weer richting de bus - waarin ik reeds met volle teugen heb zitten genieten van het mij voorgeschotelde portret

Geen opmerkingen: