donderdag 24 april 2014

met dank aan de kringloop

Waar veel kinderen opgroeide met de tekeningen van Hérge, Vandersteen, Uderzo, Goschinny etc. Zijn het in mijn geval toch voornamelijk de prenten van Opland en Behrendt die mij het helderst voor de geest staan.

Zonder dat ik wist wat er nu precies speelde was ik meer geïnteresseerd in het naderende einde van Bobby Sands, de opkomst van Lech Walesa, de mijnwerkersstakingen in Groot-Brittannië, de spanningen tussen Oost & West, dan in de belevenissen van Suske & Wiske of Lucky Luke. Ik zal ze wel gelezen hebben, maar de ruimte om een eigen invulling te kunnen geven, de prikkel tot verder ontdekken werden me veel eerder geboden door de politieke prenten van eerdergenoemde.

Wanneer ik in de kringloop dan ook een in redelijke staat verkerend boekje met politieke prenten tegenkom, zal ik deze niet snel laten liggen.

En ditmaal nog een gesigneerde ook.




Geen opmerkingen: