maandag 16 juni 2014

een keuze uit de juninotities (1)


**

aan de rand
van mijn angst

een theater gebouwd

**

ik heb het

maar niet
aan god gevraagd

**

leest alles is slecht
van kirill medvedev

& bedenkt

dat hij de kookplaat
in zijn keuken

al meer dan een jaar
niet meer gebruikt heeft

zonder zich af te vragen
of het gas het wel doet

afstand is zinloos

maar wel aanwezig

**

de zee

kende haar
pappenheimers

& trok zich terug

**

(bij het lezen van de onverzamelde gedichten van chr j van geel)

dichter

& telkens
krabde ik

het korstje
er weer af

**

er was een kamer

waar het water
altijd eerder kookte

fluiten daarentegen

moest je
zelf maar doen

**

elke schelp
kende

zijn eigen
frequentie

**

aan frans babylon

wanneer ik een stapeltje kleren
netjes opgevouwen op het strand

zit er altijd iemand naast

wachtend

tot het water komt

**

one small step

de kans is klein dat paul celan
weldon kees of john berryman
wisten wie nescio was

laat staan dat ze ooit
de uitvreter onder ogen
hebben gehad - maar dat

hindert niet zei moeder
het is allemaal een kwestie van

**

mijn stem
kent

zijn eigen
thermiek

**

hij had een hekel aan gedichten waarin de ene na de andere
bekende persoon werd opgevoerd - aangezien dat niet veel
meer dan een trucje was - een bewijs van zwakte om vervolgens
zijn gehele huisraad aan me voor te stellen - een loflied te zingen
op de borsten van zijn vriendin die dat niet lang zou blijven

ik daarentegen lees nog steeds de werken van arends & prijs me
gelukkig dat de meeste ramen op het juiste moment open zullen gaan

pas dan pak je er een stoel bij

Geen opmerkingen: