maandag 17 augustus 2015

d(b)n 17 VIII 2015


© Johan van Hell

**

zat gisteravond naar zomergasten te kijken waarin men drie uur lang een landschapsarchitect aan het woord aan het beeld & dan schrijft een mens wel eens wat

om een landschap te beschrijven heb je woorden nodig

we haalden adem tot de riolen verstopt 
tot de dijken

de muskusrat de cortex had bereikt

je niet meer wist waar het evenwicht
ooit begonnen was

waar het ophield natuur te zijn

**

het was een kwestie van ontwaken - het voeteneind lag al uren bloot
de tekst die ik ooit - aan de binnenkant van de deur had gekrast


bevond zich in het licht - dat het geen betekenis meer
slechts onderdeel van - het gedicht ondertussen al veel te lang

het ontbijt weer in de kliko beland - het is goed zo - zei ze - zoals het slaapt

**

met dank aan de kringloop:



Geen idee waar het vandaan komt, maar ik heb de laatste jaren een zwak ontwikkeld voor oude uitgaven over het koninklijk huis. Het hierbovenstaande boekwerkje dat in 1923 aan scholieren der lagere school werd uitgedeeld, moet naar alle waarschijnlijkheid ook in het bezit van mijn grootouders zijn geweest, maar jammer genoeg heb ik het in de nalatenschap niet aan mogen treffen. Mijn exemplaar werd uitgereikt aan ene Jannetje Waterhout uit de Beemster, die zich binnenkort op een dieper onderzoek mag verheugen. Waarvan akte. (wordt vervolgd)


Heerlijk naslagwerk, waarin zelfs twee verre familieleden worden genoemd.


vandaag dan eindelijk de derde Douwe Dabbert in mijn bezit gekregen waarin een dodo figureert - & dus compleet

**

Geen opmerkingen: