donderdag 20 augustus 2015

d(b)n 20 VIII 2015


tekenwerk van gisteren




**


**


**


**


**

in het kamp

had ik
liefdesgedichten geschreven

hadden alle hoofden
in bloei

uit de cyclus : een poëtica in enkele gedichten

**

Twee etsen van Simon de Heer


Kocht enkele jaren geleden op een plaatselijke boekenmarkt dit fraaie boek over de uit de Beemster afkomstige schilder, tekenaar Simon de Heer. Als aanvulling op  mijn bescheiden verzameling streekgeschiedenis, maar ook omdat de man gewoon prachtige dingen gemaakt heeft. Het feit dat ik geregeld sigaren koop in hetzelfde pand waar begin vorige eeuw zijn werk verkocht werd, is natuurlijk een leuke bijkomstigheid.

Vandaag echter, kwam ik in een naburige kringloopvestiging zowaar twee originele ingelijste etsen van hem tegen, die ik gewoonweg niet kon laten staan. Hoewel in mindere staat verkerend als hieronder afgebeeld, op mijn exemplaar zijn de mooi gebleven etsen omgeven door de nodige bruine vlekjes, ben ik er zeer mee in mijn nopjes. Aangezien ingelijste etsen zich niet zo gemakkelijk laten scannen, maak ik even gebruik van afbeelding uit de collectie van stichting Simon de Heer. (neem eens een kijkje op hun site - mooi spul)

De jaartallen van de werkjes zijn me vooralsnog onbekend - maar daar gaan we natuurlijk nog achteraan.


Den Bosch - De Orthenpoort


Den Bosch - Het Zusterhuis

**

met dank aan de kringloop:

 
Gratis verspreid NSB pamflet uit 1941 tegen de concentratiekampen der Engelsen (48 blz.)


Kende dit werk van Komrij nog niet & vraag me werkelijk af hoe dat toch in godsnaam mogelijk is - wat een heerlijk boek zeg. Al was het alleen al om de prachtige afbeeldingen.



Kijkende naar de inhoud van mijn boekenkasten twee zeer bruikbare naslagwerken met een gekmakende hoeveelheid aan literatuurbronnen - oorlog en geen einde.


Over mijn geboortestreek - dus altijd interessant - & wie waren toch die 23 individuen in het dorp van mijn jeugd die in 1935 op de NSB stemde of beter nog die 9 die dat in 1939 nog steeds dachten te moeten doen.

 
 
Een schrijver die ik nu eindelijk eens een beetje aan het ontdekken ben & dat het tijd werd.


Er zijn nog zoveel boeken die ik toch echt nog eens zou moeten lezen


Heb je nou nog niet genoeg oorlogsboeken? Blijkbaar niet.


Voor op de Judaïca plank naast het door hem geschreven Jewish wars.



En als laatste een dikke pil over het station van Haarlem alwaar mijn betovergrootvader tweemaal een periode van enkele jaren  gestationeerd was als conducteur om vervolgens op te klimmen tot stationschef, maar dat was elders. Hieronder voor de aardigheid het eerste deel van zijn carrière bij de spoorwegen. Ooit opgedoken in het archief van de spoorwegen te Utrecht.

 
Bij nadere bestudering van dit enorme boekwerk, kwam ik zowaar enkele foto's tegen van de ontsporing van de lokaaltrein Haarlem-Zandvoort op 19 augustus 1890, die mijn betovergrootvader als zijnde conducteur tweede klasse ternauwernood overleefde. Kende wel alreeds enkele krantenartikelen, maar dit mag men natuurlijk wel een leuke aanvulling op het familiearchief noemen. Krijg ze niet geheel scherp gescand, maar deze geeft in ieder geval een aardige indruk. Heb zelfs het vermoeden mijn voorvader op de rug te zien, maar meer dan een vermoeden is dat jammer genoeg nog niet.

 
**

Geen opmerkingen: