zondag 22 januari 2017

KORTDAGNOTITIES: Arie Hondorp (1952-1973)

("In dit Papier gekropen" - Arie Hondorp - Boekhandel Lovink, Lochem 1988 - 200 ex.) 
 

Arent Jan (Arie) Hondorp werd op 5 februari 1952 te Lochem geboren als zoon van Gerrit Hondorp (1922-1979) & Aaltjen Ziggers (1923-2010) & overleed op 19 november 1973  te Warnsveld - slechts 21 jaar oud.

Arie begon op zijn vijftiende met het schrijven van gedichten & zou dit blijven doen tot ongeveer zijn achttiende toen hij, na door verschillende uitgeverijen (waaronder Querido) te zijn afgewezen, zijn aandacht verlegde naar het schrijven van songteksten (In het Engels)

Van de plusminus 70 gedichten die hij achterliet selecteerde zijn familie er uiteindelijk 24 die zij het waardevolst en kenmerkend achtte, waaronder het gedicht "retteketet" dat op 24 juni 1969 bekroond werd in een poezië-prijsvraag uitgeschreven door de VARA.

Hieronder het slot van "retteketet":

en ik laat mijn handen zakken
want het land warschauwitz blijft
ondanks nimbus of zelfmoord
ondanks was of zal zijn

vanmorgen heeft kleine peter
een stengun gekocht
het ding loopt op een batterij

Bonanza
Batman
Boem


 
Hoewel het tijdens zijn leven dus nooit tot een bundel is gekomen zijn er tussen 1967 & 1970 nog wel her en der een aantal gedichten in kranten en tijdschriften verschenen. Zo trof ik in het vrije volk van 27 mei 1968 (Arie was toen dus 16) een gedicht aan van zijn hand over de Vietnamoorlog met daarin de toch wel treffende regel "het eind van hun leven is een komma gebleven"

Als afsluiting nog een tweetal gedichten van Hondorp uit de bundel:


3 opmerkingen:

ROH zei

Beste Jürgen,
Wat bijzonder dat je op je blog een pagina hebt ingeruimd voor mijn broertje, Arie Hondorp. Na al die jaren ben ik ook nu weer blij verrast om te merken dat hij ergens opgemerkt is. Zo heeft iemand niet voor niets geleefd. Arie heeft indertijd zelf zijn leven beëindigd, omdat hij niet kon leven met de schizofrenie waar hij erg aan leed. Juist omdat wij vonden dat zijn teksten op een of andere manier bewaard moesten blijven, hebben we die bundel samengesteld. Wat bijzonder dat je die hebt! En uiteraard dat Arie in je respectabele lijst voorkomt. Hartelijk dank voor de aandacht die je aan hem hebt geschonken en bovendien op zo’n prachtige manier. Chapeau!
Misschien is het mooi om nog te vermelden dat wij zijn Engelse songteksten uiteraard ook nog hebben; stuk voor stuk ook gedichten trouwens. Een paar jaar geleden is Tjeerd Pen op twee van de teksten, met nieuwe, eigen muziek, afgestudeerd aan het conservatorium in Enschede. Te vinden op SoundCloud; de ene tekst heet Seasons.
Nogmaals mijn dank voor je bijdrage aan het beeld van Arie. En ik ga nu met belangstelling je blog verder bekijken.
Met hartelijke groeten,
Rikie Oosthof-Hondorp
rikieoosthof@gmail.com

Anoniem zei

Beste Rikie, ik zou binnenkort Arie willen noemen in de fbgroep vd njn. Is er mogelijk meer info over zijn rol in de Jeugdbond, ik meen dat hij bij de krewegee betrokken was. Hij was rond 1970 sowieso n begrip in de bond. Hoor het graag, bij voorbaat dank. Vr.gr. Martijn de Jonge

ROH zei

Hej Martijn,
Zie mijn reactie per mail en FB-chat.
Met hartelijke groeten,
Rikie