woensdag 18 januari 2017

KORTDAGNOTITIES: over een gedicht van Simon Vinkenoog & Norma Pater (1960-1985)



Hoewel ik bovenstaand drukwerkje al jarenlang in mijn bezit heb, kwam ik er vandaag pas achter dat het in 1986 door Exponent uitgegeven gedicht naar alle waarschijnlijkheid is opgedragen aan de jonggestorven dichteres Norma Pater, waarvan ik vandaag in de catalogus van het KB het postume bundeltje "een woord zo vers als brood" uit 1990 (De Vlier Eibergen) aantrof. Ik kende haar niet, maar haar verhaal, hoe kort ook, zal me, mezelf zo langzamerhand  een beetje kennende, wel nooit meer loslaten.
 
(Norma Pater werd geboren op 27.8.1960 in Den Haag & kwam op 22.6.1985 tezamen met haar twee kinderen om in een woningbrand te Amsterdam.)

Op zoek naar haar woorden verblijf ik in stilte.

1 opmerking:

Unknown zei

Tjonge...haar naam schoot me zomaar te binnen. Ze zat een klas hoger dan ik op de lagere school in Holten. Ze was bevriend met de dochter van de leraar Nederlands van de middelbare school Ingeborg Populier. Haar broer heette Onno. Ze had lang zwart haar. Ze is mij altijd bij gebleven. Wat erg dat ze op deze manier is overleden.