woensdag 5 november 2014

d(b)n 5 XI 2014

***


vergeef me vader
maar het regent

***

Bij de ingang van kamp Büchenwald ontwaarde ik ooit een dame die voor de gelegenheid een legging met tijgerprint had aangetrokken. 

Omstanders spraken er schande van.

Daarentegen, trapte ze niet veel later wel netjes haar peuk uit voor ze het crematorium betrad.

***
5 november 1930


Wanneer Sinclair Lewis op 5 november 1930 een telefoontje krijgt van een Zweedse journalist die hem meedeelt dat hij de Nobelprijs voor literatuur heeft gewonnen (als eerste Amerikaan), denkt hij met een grappenmaker te maken te hebben, en begint meteen de man zijn accent te imiteren.

***

god bleef stellig ontkennen
ooit ook maar in de buurt
van die berg te zijn geweest

***

met dank aan de kringloop:



Eén van mijn favoriete omwegen liep langs het St Willibrord te Heiloo, alwaar ik steevast werd aangemoedigd door één en dezelfde persoon, die dan uit volle borst de naam van Zoetemelk scandeerde & met me mee rende zolang het hek dat toeliet.

Weer of geen weer. Seizoen of geen seizoen. Op het fietspad liggen altijd blaadjes.

 
anekdotes en weetfeitjes - u kunt mij er ten allen tijde voor wakker maken - met andere woorden kan ik dus moeilijk weerstand bieden tegen boekwerkjes als het bovenstaande

 
louter uit utopische overwegingen - een grachtenpand vol met boeken a la büch - en u vraagt mij hoe mijn hemel eruitziet


al was het enkel om de foto's  van bart huges met zijn handboortje


maar sommige dingen spreken voor zich

***

Geen opmerkingen: