zaterdag 13 juni 2015

d(b)n 13 VI 2015





bladerend door een kort geleden aangeschafte stapel losse nummers van ons amsterdam kwam ik vanmorgen bovenstaande foto tegen van het administratiekantoor van de hollandsche ijzeren spoorweg maatschappij dat tussen 1884 & 1921 gevestigd was op de droogbak even ten westen van het centraal station

in dezelfde periode was mijn betovergrootvader werkzaam voor deze hijsm - eerst als conducteur & later als stationschef - ik kan me dan ook niet aan de gedachte onttrekken dat hij daar in die periode ook eens binnen moet zijn gelopen

iets wat ik zelf bijna dagelijks deed in periode 1996 - 1998 toen ik in hetzelfde gebouw sociaal pedagogische hulpverlening studeerde aan de hva - al heb ik daar indertijd nooit weet van gehad

**

ik schrijf het heden

het verleden van me af 
als een spuuglelijke jas

die me ergens
veel te gemakkelijk zit

**

geregeld speur ik de archieven af om te kijken of ik weer iets nieuws met betrekking tot mijn archiefje van nederlandstalige jong gestorven dichters boven water kan krijgen

me vandaag onder andere verdiept in martin bernard Frenkel die op 15 januari 1938 door de plaatselijke veldwachter uit de vinkenveense plassen werd gevist

de gegevens waren me bekend - maar bewijsstukken kunnen nooit geen kwaad - dus meer dan content bij het vinden van zijn akte hedenmiddag


**

& een inktcartridge gedoneerd aan alex. gutteling

**

kruisbestuivingen in één vitrinekast: las vandaag adonais - an alegy on the death of john keats (1795-1821) door percy bysshe shelley (1792-1822) maar dan in de vertaling van alex. gutteling (1884-1910)

**

Geen opmerkingen: