vrijdag 5 juni 2015

d(b)n 5 VI 2015




bas jan ader  1942 – 1975 (fragmenten)
de man die vallen & huilen tot kunst verhief  - die op zoek naar het miraculeuze in een klein bootje de  oceaan op trok -  werd geboren in 1942 te winschoten -  in het jaar van mijn ouders

in 1975 was ik drie - misschien dat ik toen de zee al had gezien - maar ik betwijfel of de horizon me al meer zei  - dan het einde van de straat – waar vader met baard  - jezus werd ook drieëndertig -  the sea of galilea de atlantische oceaan 
met een rondvaartboot door de amsterdamse grachten – maar toen moet ik al ouder zijn geweest - er worden daar nog dagelijks fietsen uit het water gehaald & niemand die zich afvraagt hoe ze er in terecht zijn gekomen – of daar nog foto’s van zijn – iemand iets op de achterzijde schreef

je rijd langs een gracht & je stuur wil af – of jij – maar iets weerhoudt - voor nummer 263-267 staan mensen in de rij – terwijl er niemand thuis is - terwijl de verbinding steeds weer weg valt – als een man van een stoel – van een dak – uit een boom – van de fiets – in het water zwemmen vandaag de dag veel meer vissen dan voorheen
we  werpen onze hengels louter nog in het doorzichtige – in het voorzichtige 

op zoek naar het miraculeuze had hij gezegd – naar golven onder de vier meter  - wanneer het stormt
 

Geen opmerkingen: