zondag 14 juni 2015

d(b)n 14 VI 2015



© onbekend

**

enkele doopselen gelicht voor mijn kort dag archief 
waar ik in sommige gevallen enigszins in het duister bleef hangen – zo kon ik van enkele dichters bijvoorbeeld de overlijdensakten niet vinden – waren die moffen toch gründlicher - of lagen de gemeentegrenzen vroeger stiekem ergens anders - kwamen er van anderen weer onbekende artikelen,gedichten of verrassende akten bovendrijven (voor mij althans)
neem het hieronderstaande sonnet van remko ter laan (1896-1928) dat verscheen in elsevier in 1917

 
of dit fragment van m b ledegouwer (1895-1914)
"ik ben verheerlijkt opgereezen / uit ziedende olie en nijdige pek / nu zal ik eeuwig heilig wezen / en zonder vlek - nu mag ik witte kleed'ren dragen / en tartend trappen op spijt en spot / de zwarte dwergjes zullen vragen / is hij god?"
uit: Heoos. Dit is een boek van de jeugd (1912)
 
ledegouwer die overigens geboren werd als evarist verdurme zou niet ouder dan achttien worden & was dus slechts zestien jaar oud toen hij bovenstaand fragment componeerde

een fragment dat onder andere aanleiding is geweest om hem van het atheneum te gent te trappen
**

voor evarist verdurme (1895-1914)

je had hem zien vertrekken - de trein naar napels - de trein - waarin je de boeken wilde lezen - waar niemand nog over geschreven had - waarin de bomen binnenstebuiten - je bloed langzaam veranderde in hars
 
**

kom op dbnl nog steeds de vermelding tegen dat johannes van 't lindenhout (1893-1916) zichzelf tijdens het vervullen van zijn dienstplicht gedurende de mobilisatie te nijmegen met een geweer om het leven zou hebben gebracht

voor de laatste keer - dat was dus in yerseke

waarvan akte:


** 

Geen opmerkingen: