dinsdag 6 augustus 2013

De liefde voor het boek....




De liefde voor het boek zit er al van jongs af aan in. Zolang ik me eigenlijk kan herinneren, en dus nog lang voordat ik zelf lezen kon, omgeef ik me met boeken. Absorbeer ik elk beeld, elk verhaal dat maar op mijn pad komt.

In de bibliotheek heb ik mijn moeder dan ook de nodige hartverzakkingen bezorgd door telkens weer de dikste boeken uit te kiezen, die ik maar vinden kon, en die zij me dan vervolgens voor mocht lezen. Waarbij ik haar overigens wel steeds te kennen gaf, dat ze over twee weken weer terug moesten.

Toen ik op mijn zesde in het ziekenhuis lag, plunderde ik elke ochtend de bibliotheek en bezaaide mijn bed met boeken. Het was een kwestie van bladeren en kijken, maar toch. Het gaf me een soort van gelukzalig en geruststellend gevoel dat nooit meer weg is gegaan. En wanneer 's middags mijn ouders op visite kwamen en weer een aflevering uit de gouden boekjes reeks voor me meebrachten was het feest compleet. Die boekjes heb ik nog, net als de littekens.


1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi Jurgen. Boekenliefde van kinds af aan. Herken ik iets?!

Gr.

Een boekengek