zondag 18 augustus 2013

een keuze uit de augustusnotites (1)


wanneer je dertien
& wakker wordt

in de kruipruimte
onder john wayne gacy's huis

kun je je van alles
af gaan vragen

rondkijken is ook een optie

**
 
in het goethehaus
kraken de treden

de suppoost maant ons
tot stilte & wijst

op een oude vleugel

die door niemand
bespeeld mag worden

er hangt een geur
van oude kranten

met tussen de regels

maar de suppoost
maant ons


& wijst
 
**
 
intermezzo

vliegtuigen
zijn weinig poëtisch
vond ze

wel zat er altijd
verdomd veel muziek in

--

& dan nu

een gedicht
voor buddy holly

of ritchie valens

of jim reeves
 
of otis redding / ricky nelson
the big bopper / patsy cline
jim croce / john denver

aaliyah / steve ray vaughn
 
& de buurman met zijn saxofoon
  
morgen desnoods
 
**
 
even buiten het dorp
was een vliegtuig neergestort
 
oma had hem naar beneden
zien komen – maar opa
  
bleef boven
 
**
 
waarom ik geen lange gedichten schrijf
 
na een regel of zes
  
begin ik al
aan homerus te denken
  
& in de uiterwaarden
sterven de paarden
 
**
 
rond mijn nek
hangt nog steeds de ketting
met het telefoonmuntje
  
waarmee ik maandenlang
naar huis belde
  
doorgaans roerloos
 
**
 
we hadden die nacht
in de open lucht doorgebracht
  
& het was geen moment
bij mij opgekomen
  
dat er ook slangen waren
  
het zal de wodka
wel geweest zijn – of jij
  
dat stadium
 
**

Geen opmerkingen: